تعريف پوليپ:

يك توده با حدود مشخص كه بداخل لوله روده رشد مي يابد و گاهي داراي پايه مشخصي است كه به آن نوع پايه دار يا pedunculated گويند و گاهي بدون پايه يا sessile گويند.

 

 تومورهاي خوش خيم كولون و ركتوم( روده بزرگ)

 

علت بوجود آمدن پوليپ:

به علت رشد بيش از حد بافتي و يا بعلت التهاب بافتي بوجود مي آيد و در اين فرم معمولا احتمال بدخيمي ندارد. در موارد ديگر علت ايجاد پوليپ ديسپلازي يا بدسازي است كه بنام پوليپهاي آدنوماتو ميباشد و قابليت تبديل به بدخيمي را دارند.

 

در مواردي علت پوليپ عضلات يا بافت چربي يا اعصاب جدار روده هستند و پوليپهاي مزانشيمي يا جداري را تشكيل ميدهند.

 

در اكثر موارد پوليپ ها منفرد بوده با افزايش سن تعداد آنها بيشتر ميشود.

 

سرطان روده بزرگ يک سرطان يا تومور بدخيم در روده بزرگ است که ممکن است بر روده بزرگ يا راست روده تأثير بگذارد. به طور معمول ، روده بزرگ پنج يا شش فوت بالايي روده بزرگ است و راست روده پنج تا هفت اينچ تحتاني است که در بالاي کانال مقعد قرار دارد.

 

تومورهاي خوش خيم روده بزرگ و راست روده چگونه تشخيص داده مي شوند؟

تشخيص تومورهاي خوش خيم روده بزرگ و راست روده به موارد زير نياز دارد: سابقه پزشکي کامل و معاينه فيزيکي. جراح شما احتمالاً به آندوسکوپي احتياج دارد که بسياري شامل آنوسکوپي ، سيگموئيدوسکوپي يا کولونوسکوپي است ، بسته به اينکه کدام بخش از روده بزرگ ارزيابي شود.

 

آيا تومور غير بدخيم مي تواند روده کوچک را تحت تأثير قرار دهد؟

در اين صورت آنها را "آدنوکارسينوم" مي نامند. با اين حال ، در فرم غير بدخيم نيز ، آنها مي توانند آسيب احتمالي ايجاد کنند. از طرف ديگر ، لنفوم بيشتر در معده و روده کوچک تأثير مي گذارد. ماهيت آنها پراکنده و بسيار نئوپلاستيک است.

 

آيا تومور در روده بزرگ مي تواند يبوست ايجاد کند؟

"هرچه تومور بزرگتر شود ، احتمال ايجاد انسداد روده بزرگتر (جايي که مدفوع زمان دشواري دارد) افزايش مي يابد." • يبوست ، به خصوص اگر با اسهال متناوب شود (به عنوان مثال ، اسهال براي چندين روز و پس از آن بيش از سه روز بدون دفع مدفوع)

 

تقسيم بندي پوليپ هاي روده:

1- پوليپهاي بدون احتمال بدخيمي شامل پوليپهاي juvenile با جوانان و كودكان، پوليپهاي hamartomas، پوليپهاي التهابي، پوليپهاي lymphoid,l و پوليپهاي peutz-jegher"s.

 

 

2- پوليپهاي با احتمال تبديل شدن به بدخيمي يا neoplastic شامل adenoma , tubular adenoma, villous adenoma و tubulovillous adenoma

 

 

3- پوليپهاي جداري يا mesenchymal شاملlipoma وleiomyoma و neuroma  و angioma